Yazar "Arslan, Seda" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe EKC hipotezi bağlamında havayolu taşımacılığı, ekonomik büyüme, enerji tüketimi ve CO2 arasındaki ilişki: Anglosakson ülkelerinden kanıtlar(Bursa Teknik Üniversitesi, 2022) Arslan, Seda; Kalaycı, SalihBu tezin temel amacı ABD, İngiltere, Kanada, Avustralya ve Yeni Zelanda'nın 1980 – 2013 yılları aralığında havayolu taşımacılığı, enerji tüketimi, ekonomik büyüme ve CO2 değişkenleri için ekonometrik yöntemlerle ele alıp sonuçlarını çevre ekonomisi bağlamında yorumlamaktır. Bu bağlamda, ABD, İngiltere, Kanada, Avustralya ve Yeni Zelanda gibi Anglosakson ülkeleri baz alınarak havayolu taşımacılığı, enerji tüketimi, ekonomik büyüme ve CO2 değişkenleri arasındaki ilişkiye dair yapılmış olan analizler için alınmış senelik veriler Dünya Bankası'nın (2020) resmî sitesinden toplanmıştır. Kullanılmış olan ekonometrik modeller ise; ADF birim kök testi, Philips-Perron birim kök testi, Johansen eş-bütünleşme testi, VAR analizi, etki-tepki analizi, varyans ayrıştırması analizi, modifiye edilmiş sıradan en küçük kareler yöntemi, dinamik sıradan en küçük kareler yöntemi, kanonik eş-bütünleşik regresyon ve panel veri analizidir. Sonraki kısımlarda ise değişkenlerimiz arasında uzun vadeli ilişki olup olmadığını test etmek adına Johansen Eşbütünleşme Testi kullanılmıştır. 1980-2013 yılları arasında Anglosakson Ülkeleri için Johansen Eş-Bütünleşme Testi sonuçlarına göre ekonomik büyümenin en önemli göstergesi olan GSYİH, havayolu taşımacılığı, enerji tüketimi ve CO2 arasında uzun vadeli ilişki ampirik olarak kanıtlanmış ve elde edilen p değerleri buna işaret etmektedir. Elde edilen ampirik bulgular göstermiştir ki ABD, İngiltere, Kanada, Avustralya ve Yeni Zellanda'nın karbon yakıt temelli uçak filoları yerine daha çevre dostu araçları üretebilmek için yatırım yapmalıdırlar. Özellikle, bu ülkelerin politika yapıcıları bu AR&GE yatırımları baz alındığında çevre dostu hava taşıtları üretebilme noktasında politikalar geliştirmelidirler. ABD'nin havayolu taşımacılığı göz önünde bulundurulduğunda hem enerji tüketimi hem de GSYİH'ya göre daha fazla CO2 salınımına neden olmuştur. Etki tepki analizi de bu sonuçları kesin olarak desteklemiştir. Uygulanan şok neticesinde havayolu taşımacılığının diğer iki bağımsız değişkenlere göre bağımlı değişken olan CO2'yi anlamlı bir şekilde etkilediğini ortaya koymaktadır. Dolayısı ile ABD hükumeti ve onun politika yapıcıları gerekli altyapıyı kurarak bu konudaki tüm uzmanları biraraya getirerek seminerler düzenlemeli ve gerekli yatırımları yaparak daha fazla yeşil enerji yatırımları için teşvikler vermelidirler.