Yıldız, Ali RızaDemirci, Emre2021-03-192021-03-192014https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=gyLHMouPes-CvnhRcjQsKUHhqGyh-_9HT3ex_OPYe0Ql0nmUnSYYBZoYS_RssENfhttps://hdl.handle.net/20.500.12885/176Trafik kavramı var olduğundan bu yana kara yollarında trafik kazaları meydana gelmekte, alınan tüm önlemlere rağmen trafik kazalarında büyük oranda can ve mal kayıpları yaşanmaktadır. Ölümle sonuçlanan trafik kazalarında meydana gelen artış otomotiv sektörünün yeni arayışlar içine girmesine sebep olmuş, daha güvenli araçların tasarım ve üretimini bir seçenek olmaktan çıkararak zorunlu hale getirmiştir. Türkiye İstatistik Kurumu ve Emniyet Genel Müdürlüğünce hazırlanan trafik kaza istatistikleri raporuna [8] göre ülkemizde 2011 yılında meydana gelen toplam 1.195.172 adet trafik kazasının 131.845 adedi ölüm ve yaralanmalı kaza olup bu kazalarda toplam 3835 ölüm ve 238.074 adet yaralanma meydana gelmiştir. Anılan raporda belirtilen kazaların meydana getirdiği maddi hasarlar ve insan kayıplarının oldukça yüksek olması daha güvenli taşıtlar tasarlamanın önemini göstermektedir. Trafikte en çok karşılaşılan taşıt kaza türlerinden biri önden çarpışmalı kazalardır. Bu tez çalışması kapsamında, önden çarpışmalı kaza durumu için pasif güvenlik sistemlerinden biri olan enerji yutucuların çarpışma performansları incelenmiştir. Bu amaçla, farklı karakteristik özelliklerde enerji yutucular tasarlanmış ve hem nümerik hem de deneysel olarak test edilmiştir. Tasarım ve test çalışmaları kapsamında, başlangıç modeli olarak ele alınan enerji yutucuya göre daha fazla enerji emebilen, reaksiyon kuvvetlerinin ve maliyetlerin azaltıldığı yeni bir enerji yutucu modelinin ortaya konulması hedeflenmiştir. Enerji yutucuların geometrileri ve et kalınlıklarında değişiklikler yapılarak alternatif enerji yutucu modelleri oluşturulmuştur. Çarpışma analizlerinde enerji yutucular taşıttan bağımsız olarak rijit bir duvar ile çarpıştırılmış ve performansı en iyi olan enerji yutucu modeli belirlenmiştir.Depending on the increasing number of vehicles, accidents resulting in serious injuries and death increased significantly and this situation made it necessary to design and manufacture vehicles with extra safety cautions. The traffic accident statistics report prepared by Turkish Statistical Institute and Turkish National Police, states that there were 131.845 fatally injured traffic accidents occurred in 2011 from total of 1.195.172 number of accidents and the number of public injuries and deaths from these accidents were reported as 238.074 and 3835, respectively. The high rate of pecuniary and human causalities caused by the accidents cited in the report is another factor indicating the importance of design and producing safer vehicles. Frontal collision accidents are one of the most common types of vehicle accidents. In this dissertation, crash performances of the energy absorbers were investigated. For this purpose, energy absorbers with different geometrical characteristics were designed and tested by both numerically and experimentally. Main aim of this dissertation is to develop a new crash box which has better crash performances like initial design. It was developed new designs considering different thickness and geometry. The performances of the developed crash boxes were obtained. Key Words: Crash analysis, Crash box, Optimum designtrinfo:eu-repo/semantics/openAccessMakine MühendisliğiMechanical EngineeringÇarpışma analiziEnerji yutucuOptimum tasarımTaşıtlarda önden çarpışma performansını etkileyen enerji yutucuların optimum tasarımıOptimum design of the energy absorbers affecting the performance of vehicle frontal impactMaster Thesis179365514