Denisa Dita, Patricia2021-03-202021-03-2020192147-088Xhttp://doi.org/10.20304/ humanitas.563477https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpjM056WXlNZz09https://hdl.handle.net/20.500.12885/1525The theoretician of Aestheticism in English literature, Walter Pater, materializes the principles and concepts of Aestheticism in his novel Marius the Epicurean. His student and follower Oscar Wilde expresses the ideas of Aestheticism in his own novel The Picture of Dorian Gray, which also revives and rewrites the myth of Faust with regard to the character representation strategies in the work. The present study, on comparative grounds of analysis, attempts to reveal the ways in which Wilde’s novel unites in one fictional discourse the principles of an artistic theory with those of a literary myth in order to build a distinct world vision and provide a point of view reified by both an aesthetic and a mythic context.İngiliz Edebiyatında Estetizmin kuramcısı, Walter Pater, Epikürosçu Marius isimli romanında Estetikçiliğin ilkelerini ve kavramlarını ortaya koymuştur. Öğrencisi ve takipçisi olan Oscar Wilde ise Estetikçilik ile ilgili fikirlerini, karakter betimleme stratejilerine bağlı olarak Faust mitini yeniden oluşturan ve yeniden yazan romanı Dorian Gray’in Portresi’nde açıklar. Bu çalışma, Wilde’ın romanının farklı bir dünya görüşü oluşturmak ve hem estetik hem mitik bağlamda somutlaştırılmış bir bakış açısı sağlamak amacıyla tek bir kurgusal söylemde sanatsal bir teorinin ilkeleriyle edebi bir mitin prensiplerini birleştirdiği yolları ortaya çıkarmayı amaçlar.eninfo:eu-repo/semantics/openAccess[No Keywords]A LATE VICTORIAN INTERFERENCE OF GENRES: AESTHETICISM RESHAPING THE FAUST MYTH IN THE PICTURE OF DORIAN GRAYGEÇ VİKTORYEN DÖNEMİNDE TÜRLERİN ETKİLEŞİMİ: DORIAN GRAY’İN PORTESİ’NDE FAUST MİTİNİN TEKRAR ŞEKİLLENDİRİLMESİArticle10.20304/ humanitas.563477714337357